Založ si blog

Vznik Najlepšieho Svetového PR

Udržiavanie a posilňovanie pozície je prirodzenou potrebou impérií. Rovnako prirodzene sa na prvom mieste pomyselného svetového rebríčka tieto impéria striedajú; Po konci storočnej dominancie Veľkej Británie, tiež označovanej ako „Pax Britannica“ a následnom vojnovom období sa vedúcej úlohy ujala iná krajina. Túto pozíciu si však musela vybojovať na viacerých frontoch, vrátane ovplyvňovania verejnej mienky v zahraničí.

Ilustrácia potápajúcej sa lode RMS Lusitania – jedného z najdôležitejších momentov 1. svetovej vojny (zdroj – voľné dielo)

V minulej časti náučnej línie tohoto blogu ste si mohli prečítať ochutnávku, v ktorej som sa len jemne dotkol toho, ako sa formovala propaganda USA s prísľubom, že si o tom povieme viac. V dnešnej časti tento sľub čiastočne plním.

Kde sa vzala, tu sa vzala. Propaganda.

Historicky prvým vysoko organizovaným a centralizovaným propagandistickým úsilím bol boj katolíckej cirkvi proti reformácii. Pápež Gregor XV. so svojim Congregatio de Propaganda Fide z roku 1622 prakticky vytvoril nielen moderné katolícke misie, ale aj samotný pojem propaganda, ktorý ani náhodou nemal negatívnu konotáciu – Do slovenčiny by sa v pôvodnom význame dal preložiť ako „osveta.“ Preto bol až do prelomu 19. a 20. storočia spájaný práve s katolíckou cirkvou.

Za celý ten čas totiž nevznikla štruktúra, ktorá by sa úrovňou organizovanosti v osvete Vatikánu vyrovnala. Až do prvej svetovej vojny, pre ktorú Nemecko vytvorilo Kriegspresseamt, historicky prvú vojnovú propagandistickú organizáciu na celoštátnej úrovni.

Na túto situáciu veľmi rýchlo zareagovali Briti, ktorí na oplátku vytvorili Wellington House – Úrad pre vojnovú propagandu. Avšak, kvôli dlhej tradícii slobody tlače v Kráľovstve musel fungovať iným spôsobom. Na rozdiel od Kriegspresseamt, britský Wellington House:

  • Pracoval v úplnom utajení
  • Nerobil striktnú a očividnú cenzúru
  • Tajne spolupracoval so spisovateľmi a žurnalistami
  • Okrem domáceho publika cielil aj na iné krajiny
  • Mal výhodu v kontrole podmorských telegrafných káblov

To je však stále nič oproti tomu, čo sa neskôr podarilo vyvinúť ich bývalej kolónii.

Z neutrality do vojny za necelý rok

Vo verejnom priestore za oceánom vtedy stále panoval naratív ospevujúci neutralitu a neintervencionalizmus. Pre USA nemalo význam zapájať sa do cudzieho konfliktu.

Avšak, Británia a Nemecko si začali z Haagskych dohovorov, ktoré zakazovali útočiť na obchodné lode, robiť trhací kalendár. Vznikli tzv. Lode „Q,“ ktoré sa tvárili ako obchodné, avšak boli po zuby ozbrojené. Prirodzene, dohovory sa začali ignorovať, čo vyústilo až v potopenie civilnej lode RMS Lusitania Nemeckom, pričom zahynulo 123 amerických občanov. Nemci tvrdili, že loď prevážala množstvo vojnového materiálu, čo Briti dodnes popierajú. (pozn. autora: v roku 2014 boli zverejnené dokumenty z 80. rokov, v ktorých vládni predstavitelia takýto náklad pripúšťajú)

To, že obchodné lode prestali byť de facto chránené, bolo priamym ohrozením obchodných záujmov Spojených Štátov. Vyzvali preto Nemcov na zastavenie neobmedzenej ponorkovej vojny, čo chvíľu fungovalo.

Nemecku sa však prestávalo dariť a Briti započali úspešnú námornú blokádu, ktorou Nemecko odstrihli od zásobovania. Rozhodlo sa preto znovu siahnuť po tejto taktike. Nesprávne si ale vypočítali, ako rýchlo dokážu Spojené Štáty zasiahnuť a nepomohli si tým, že si dopredu hľadali spojencov na americkom kontinente, čo sa k Američanom veľmi rýchlo dostalo.

To, že sa Spojené Štáty pre udržanie svojich ekonomických záujmov musia zapojiť do vojny bolo na úrovni vysokej politiky každému jasné. Ale ako presvedčiť masy ľudí? Násilím? V krajine vybudovanej na princípe slobody? Ani náhodou. Prezident Wilson na tento účel vytvoril tzv. Creelov výbor, alebo oficiálne Committee on Public Information – „Výbor pre verejné informácie.“ Bol skvelou kombináciou Britského a Nemeckého prístupu – síce využíval Britské techniky, ale ostal verejnou a prekvapivo transparentnou inštitúciou, čo pridalo na jeho dôveryhodnosti.

Ak si vygooglite slovo „Propaganda,“ jedným z prvých obrázkov je tento výtvor Creelovho výboru démonizujúci Nemecko a Nemcov. (zdroj – voľné dielo)

Okrem klasickej práce s masmédiami bol Výbor aj priekopníkom vo využívaní motivovaných a vplyvných dobrovoľníkov. Vyškolil skoro 75 tisíc (!) ľudí z radov uznávaných osôb nazývaných „Štvorminútoví Muži.“ Títo mali za úlohu prednášať zdanlivo spontánne prejavy na verejnosti – najmä na premietaní filmov. Štyri minúty boli ideálnou dĺžkou, pretože práve toľko trvala prestávka v kine, počas ktorej sa menili kotúče. Jedným zo štvorminútových mužov nahovárajúcich davy na vojnu bol, mimochodom, aj Charles Chaplin.

Chaplin, vyškolený Creelovým výborom, propaguje vojnu (konkrétne predaj tzv. Liberty bonds) v New Yorku ako štvorminútový muž (zdroj – voľné dielo)

Výbor dokázal rozhodujúcu časť verejnej mienky preniesť na stranu vojny v rekordne krátkom čase. V Apríli 1917 sa USA zapojili do 1. svetovej vojny s výraznou podporou obyvateľstva.

Psychológia davu

Jeden z členov Creelovho Výboru zostal vo svojom odbore aktívny aj po vojne. Edward Bernays, ktorého dobová fotografia zdobí tento blog, sa stal otcom modernej propagandy, pretože princípy využité vo Výbore rozvinul a opísal vo viacerých publikáciách. Ovplyvnil tým propagandu na celom svete a navždy – jednu z kníh mal vraj vo svojej knižnici aj Joseph Goebbels.

Mojou obľúbenou je kniha s príznačným názvom – Propaganda. Bernays ju vydal v roku 1928 a okrem úspešných marketingových využití propagandy pod svojim vedením (pre mňa prekvapivou bola jeho úloha vo vyhlásení nezávislosti ČSR) v nej opisuje aj princípy, na ktorých stavia. Bernays v knihe spomína prácu iného velikána – Francúzskeho polyhistora menom Gustave Le Bon – konkrétne knihu Psychológia Davu. V nej Le Bon opisuje dav ľudí ako impulzívny, neschopný racionálneho uvažovania, či dôverčivý voči charizmatickým vodcom a jednoducho manipulovateľný jednoduchými symbolmi. Obdobné princípy neskôr opísal aj etnológ Konrad Lorenz v knihe Takzvané Zlo.

Bernays v knihe ďalej tvrdí, že ak chceme psychológiu davu využiť, musíme si uvedomiť, že je naša spoločnosť rozštiepená do mnohých „bublín“ – politických, ekonomických, náboženských, sociálnych, či rasových so stovkami podskupín v každej z nich.

…Myšlienky sa rozsievajú a názory stereotypizujú v susedských bridžových kluboch, lídri presadzujú svoju autoritu cez komunitné hnutia a amatérske divadlá, a tisíce žien možno nevedomky patria do sesterstva, ktoré sleduje módu určovanú jedinou spoločenskou líderkou…

Propaganda, 1928, strana 17, Edward Bernays

Tieto skupiny sa podľa Bernaysa prelínajú a navzájom ovplyvňujú, tvoriac akúsi skupinovú – davovú – myseľ, pričom v každej z nich pôsobia lídri požívajúci istú vážnosť.

Presne takých Creelov výbor využil (a že ich našiel 75 tisíc !) ako „štvorminútových mužov“ vo svojej propagande. A cez podobných sa Spojené Štáty po druhej svetovej vojne dostali na prvé miesto geopolitického rebríčka.

Skvelá propaganda takto nahradila miesto priamej vojenskej sily a USA úspešne stáli na pleciach velikánov ako Sun-c’ či Napoleon Bonaparte, ktorí si uvedomili limity vojenskej sily až na základe vlastných skúseností:

Viete, čo ma fascinuje viac, ako čokoľvek iné? To, že silou sa nedá nič zorganizovať.

Napoleon Bonaparte

Ale o tom si povieme viac niekedy nabudúce, v druhej časti – Vzostupe Najlepšieho Svetového PR 😉

P.S.: V článku výrazne zjednodušujem opisy pomerne komplexných situácií. Snažím sa robiť to tak, aby som nemenil ich význam. Taktiež nespomínam iné dôležité osobnosti tej doby, zaoberajúce sa psychológiou davu. Mená ako Walter Lippmann, John Dewey, či Wilfred Trotter si taktiež zaslúžia Vašu pozornosť. Robím to preto, aby som zlepšil stráviteľnosť svojho textu a dúfam, že mi to čitateľ odpustí.

Aktualizácia 18:40 – administrátori mi dnes článok dvakrát presunuli do koša s tým, že si nemôžem „len tak sťahovať fotky z internetu.“ V tomto článku však používam obrázky, ktoré už dávno patria do tzv. Public Domain a teda ich nemusím ani takto označovať. Aby som požiadavkám vyhovel, rozhodol som sa pod každý obrázok zdroj pridávať (to budem musieť urobiť v ďalších článkoch aj tak kvôli fair-use na novších materiáloch). Administrátori tým rozbili diskusiu a bol som nútený skúsiť článok zverejniť znova.

Najlepšie PR dnes, časť 1. – Propaganda NATO

10.02.2024

Prebrali sme spolu vznik a vzostup aktuálne najvyspelejšieho a najefektívnejšieho politického PR na svete, ktorým je medzinárodná propaganda Spojených štátov amerických. Ostáva jediné a to opísať jej aktuálne fungovanie. Rokmi sa však stala pomerne prepracovanou, nenápadnou a odolnou, čo podstatne sťažuje jej bádanie. Našťastie má v sebe súčasť, ktorú vieme stále [...]

Zradený Fico a urazený Mikloš

06.10.2023

Zlý vzťah Roberta Fica a Ivana Mikloša má na svedomí bývalý veľvyslanec USA. Aj takúto pikošku sa dočítate v správach uniknutých z amerických ambasád. Sme uprostred vyjednávacieho obdobia a aj na tomto blogu teda doprajeme hlavným aktérom trochu pokoja. Môžeme sa zatiaľ venovať trochu bulvárnejším témam. Už dávno zabudnutý konflikt, ktorý začal tak, že v roku 2003 [...]

Vylúčenie SMERu zo Strany Európskych Socialistov? Skúste niečo nové…

03.10.2023

Takto presne pred 15 rokmi Strana Európskych Socialistov (PES) reálne pozastavila plné členstvo SMERu na 10 mesiacov (neskôr sa z toho vykľuli dva roky). Dôvodom mala byť Slovenská Národná Strana, s ktorou išiel SMER do koalície. Členstvo bolo pozastavené napriek tomu, že Fico presvedčil Jána Slotu, aby sa verejne dištancoval od nacionalizmu, xenofóbie a verbálnych útokov na [...]

vojna na Ukrajine

ONLINE: Michel: Aby bol v Európe mier, musí sa pripraviť na vojnu. Volá po vojnovej ekonomike

19.03.2024 06:15

Ak nebude reakcia EÚ správna a neposkytne Ukrajine dostatočnú podporu, aby zastavila Rusko, budeme ďalší na rade, tvrdí šéf Európskej rady Michel.

Putin

Putinov triumf odobrili hostia z AfD. Ako ruské voľby "monitorovali" extrémisti z Nemecka

19.03.2024 06:00

Aby prezidentským voľbám dodal zdanie legitimity, Putin si ako pozorovateľov pozval poslancov nemeckej strany AfD.

Grasalkovičov palác, Prezidentský palác

ANKETA: Osem kandidátov na prezidenta odpovedalo na 19 otázok. Tu sú všetky odpovede

19.03.2024 06:00

Do ankety sa zapojilo osem z desiatich kandidátov. Líder SNS Andrej Danko sa v pondelok doobeda kandidatúry vzdal v prospech Štefana Harabina. Milan Náhlik a Štefan Harabin do uzávierky neodpovedali.

anketa kandidati-kolaz

Veľká prezidentská anketa: Aké majú plány so Slovenskom a čo odkazujú mladým? Kandidáti odpovedali aj na to, kde budú bývať alebo či využijú vládny špeciál súkromne

19.03.2024 06:00

Kandidáti pre Pravdu opísali svoju víziu, predstavu o tom, aký má byť prezident a odpovedali na 19 kľúčových hodnotových otázok.

propaganda

Kde sa dvaja hádajú, tretí sa niečo dozvie...

Štatistiky blogu

Počet článkov: 12
Celková čítanosť: 29115x
Priemerná čítanosť článkov: 2426x

Autor blogu

Kategórie